Οι σοφιστές – Γοργίας, η δύναμη του λόγου (Μέρος Α’)
Ημερομηνία:
11/4/2022, 09:52 - Εμφανίσεις: 165
Στην Αθήνα της δεκαετίας 430-420 Ï€.Χ., στην Αθήνα που ποÏευόταν πλÎον χωÏίς τον ΠεÏικλή και υφίστατο τις σοβαÏÎÏ‚ επιπτώσεις του Î ÎµÎ»Î¿Ï€Î¿Î½Î½Î·ÏƒÎ¹Î±ÎºÎ¿Ï Î Î¿Î»Îμου, μια νÎα πνευματική τάση εξελισσόταν με ταχÏτατο Ïυθμό.
ΜÎσα σε αυτό το πεÏιβάλλον, το 427 Ï€.Χ., βÏÎθηκε στην Αθήνα ο ΓοÏγίας ως επικεφαλής μιας Ï€Ïεσβείας από την πατÏίδα του, τους Λεοντίνους της Σικελίας.
ΧάÏη στην Ï„Îχνη των λόγων του ο ηλικιωμÎνος Λεοντίνος –είχε γεννηθεί πιθανώς στην Ï€Ïώτη δεκαετία του 5ου αιώνα Ï€.Χ.– κατάφεÏε μάλιστα να Ï„Ïαβήξει την Ï€Ïοσοχή των Αθηναίων.
ΛιγοστÎÏ‚ είναι οι πληÏοφοÏίες που Îχουμε στη διάθεσή μας τόσο για τα ταξίδια όσο και για τις μοÏφωτικÎÏ‚ εμπειÏίες του ΓοÏγία.
Κατά τα φαινόμενα, είχε καλÎÏ‚ σχÎσεις με τη Θεσσαλία, ενώ Ï€ÏÎπει να υπήÏξε μαθητής του Εμπεδοκλή του ΑκÏαγαντίνου.
Στο σÏγγÏαμμά του ΠεÏί του μη όντος ή ΠεÏί φÏσεως ο ΓοÏγίας υποστηÏίζει εξ όσων γνωÏίζουμε ότι ο Ï€Ïαγματικός κόσμος αποτελεί μια ψευδαίσθηση.
Η σχετική θεωÏία του συμπυκνώνεται σε Ï„Ïεις Ï€Ïοτάσεις: Î Ïώτον, δεν υπάÏχει τίποτα.
ΔεÏτεÏον, κι αν ακόμα υπάÏχει, είναι αδÏνατο να το καταλάβει ο άνθÏωπος.
Και Ï„Ïίτον, κι αν ακόμα το καταλάβει, είναι αδÏνατο να το μεταδώσει και να το εξηγήσει στους άλλους (εν μεν και Ï€Ïώτον ότι ουδÎν Îστιν, δεÏτεÏον ότι ει και Îστιν, ακατάληπτον ανθÏώπω, Ï„Ïίτον ότι ει και καταληπτόν, αλλά τοι γε ανÎξοιστον και ανεÏμήνευτον τω Ï€Îλας).
Στο πλαίσιο αυτής της ανθÏωποκεντÏικής γνωσιολογικής θεωÏίας του, στην οποία είναι εμφανής η επίδÏαση των ιδεών του Εμπεδοκλή, ο ΓοÏγίας χÏησιμοποιεί τη λεγόμενη απαγωγική επιχειÏηματολογία, με άλλα λόγια την «εις άτοπον απαγωγή» (από μια σειÏά δυνατοτήτων, αποκλείονται ως παÏάλογες όλες πλην μιας).
ΚÎντÏο της διδασκαλίας και της δÏαστηÏιότητας του ΓοÏγία είναι Ï€ÎÏαν πάσης αμφιβολίας η δÏναμη του λόγου.
Ο λεοντίνος σοφιστής ανÎκαθεν ήταν –και διÎμεινε Îως τα βαθιά του γεÏάματα– Îνας δάσκαλος της ÏητοÏικής, Îνας τεχνίτης στην αγωγή των ψυχών διαμÎσου του λόγου....
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|