Η ελληνική γλώσσα στο διάβα του χρόνου – Ο υλικός και πνευματικός πολιτισμός των Ινδοευρωπαίων (Μέρος Η')
Ημερομηνία:
21/3/2022, 10:16 - Εμφανίσεις: 157
Όπως είδαμε στα Ï„Ïία Ï€ÏοηγηθÎντα άÏθÏα μας αναφοÏικά με τις Ï€Ïοσπάθειες αποκατάστασης του Ï€Î½ÎµÏ…Î¼Î±Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï€Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Ï„Ï‰Î½ ΙνδοευÏωπαίων, αυτÎÏ‚ Ï€Ïαγματοποιήθηκαν διαμÎσου της σÏγκÏισης γλωσσικών στοιχείων, του λεξιλογίου και της ποιητικής γλώσσας. Η μÎθοδος αυτή ακολουθήθηκε από πολλοÏÏ‚ μελετητÎÏ‚, όχι όμως από το σÏνολό τους. ΑÏκετοί εξ αυτών επÎλεξαν μια διαφοÏετική οδό Ï€ÏοσÎγγισης του ζητήματος της αποκατάστασης του ινδοευÏÏ‰Ï€Î±ÏŠÎºÎ¿Ï Ï€Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï, συγκÏίνοντας τους μÏθους και τους κοινωνικοÏÏ‚ θεσμοÏÏ‚ των ΙνδοευÏωπαίων. Αυτό σημαίνει ότι η συγκÏιτική ÎÏευνά τους επικεντÏώνεται σε εξωγλωσσικά στοιχεία, στις μυθικÎÏ‚ παÏαδόσεις και στους κοινωνικοÏÏ‚ θεσμοÏÏ‚ των ινδοευÏωπαϊκών λαών. Ο πλÎον γνωστός εκπÏόσωπος της εν λόγω σχολής υπήÏξε ο Georges Dumézil (1898-1986), γάλλος φιλόλογος, εθνολόγος και ιστοÏικός των θÏησκειών, που με το ογκώδες ÎÏγο του άσκησε σημαντική επιÏÏοή στα πεδία της συγκÏιτικής μυθολογίας και των ινδοευÏωπαϊκών σπουδών. Ο Dumézil είναι εκείνος που διατÏπωσε τη λεγόμενη «τÏιμεÏή» θεωÏία, για την οποία Îχουμε κάνει ήδη λόγο σε παλαιότεÏο άÏθÏο μας. Όπως Ï€ÏοκÏπτει από αυτήν, στις ινδοευÏωπαϊκÎÏ‚ κοινωνίες της αÏχαιότητας εμφανίζεται Îνα Ï„ÏιμεÏÎÏ‚ σχήμα, μια Ï„ÏιμεÏής διάκÏιση, που αποτελεί συστατικό στοιχείο της ινδοευÏωπαϊκής κοινωνικής και πολιτισμικής ταυτότητας. ΑναλυτικότεÏα, οι ΙνδοευÏωπαίοι διαχώÏιζαν τα μÎλη των κοινωνιών τους, όπως και τους θεοÏÏ‚ και τους ήÏωες της μυθολογίας, σε Ï„Ïεις τάξεις: η Ï€Ïώτη πεÏιελάμβανε τους ιεÏείς και τους ηγεμόνες, η δεÏτεÏη τους πολεμιστÎÏ‚ και η Ï„Ïίτη τους καλλιεÏγητÎÏ‚ της γης και τους παÏαγωγοÏÏ‚ αγαθών. Η θεωÏία του Dumézil αποτÎλεσε το όχημα για την εÏμηνεία ποικίλων κοινωνικών θεσμών και μÏθων στις αÏχαίες ινδοευÏωπαϊκÎÏ‚ κοινωνίες. Σε αυτό το πλαίσιο, ο μÏθος για την πεÏίφημη ΚÏίση του ΠάÏιδος θεωÏήθηκε αντιπÏοσωπευτικός της Ï€ÏοαναφεÏθείσης Ï„ÏιμεÏοÏÏ‚ ιεÏαÏχικής δομής: η ΉÏα εκπÏοσωπεί την τάξη των ιεÏÎων και των ηγεμόνων, η Αθηνά την τάξη των πολεμιστών και η ΑφÏοδίτη, θεωÏοÏμενη εν Ï€ÏοκειμÎνω ως θεά της αναπαÏαγωγής, την τάξη των ... Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr Μείνετε σε επαφή μαζί μας:
Κάντε like κι ακολουθήστε τη σελίδα μας στο Facebook
Στο Twitter: