Οι σοφιστές – Πρωταγόρας, ο ιδρυτής της σοφιστικής (Μέρος Ζ’)
Ημερομηνία:
17/1/2022, 10:44 - Εμφανίσεις: 135
Κάτω από τον Ï€Îπλο του μÏθου ξεπÏοβάλλει η πεποίθηση του Î ÏωταγόÏα ότι κάθε άνθÏωπος Îχει φÏσει μÎσα του την ηθικότητα (αιδώ) και τη δικαιοσÏνη (δίκην), για τις οποίες είχαμε κάνει λόγο στο τελευταίο άÏθÏο (ΜÎÏος ΣΤ’).
Όσους παÏαβαίνουν τον κανόνα αυτόν, δηλαδή τους ανθÏώπους που δεν είναι διόλου σε θÎση να ενσωματωθοÏν σε Îνα κοινωνικό σÏστημα, η κοινότητα Ï€ÏÎπει να τους βγάζει από τη μÎση αφαιÏώντας τους τη ζωή.
Πάντως, η Îμφυτη αυτή ικανότητα του ανθÏώπου, η εγγενής αυτή κλίση του στην πολιτική αÏετή, δεν είναι από μόνη της αÏκετή.
Î ÏÎπει να αναπτυχθεί και να ενισχυθεί με την παιδεία, που είναι Ï€ÏωταÏχικής σημασίας για το όλο οικοδόμημα της σοφιστικής.
Ο Î ÏωταγόÏας διατυπώνει την άποψη ότι η μάθηση απαιτεί αφενός τη φυσική ικανότητα (φÏσιν) και αφετÎÏου την ευεÏγετική επίδÏαση μιας παιδαγωγικής Ï„Ïιάδας, δηλαδή της φÏοντίδας (επιμελείας), της άσκησης (ασκήσεως) και της διδασκαλίας (διδαχής).
Με άλλα λόγια, δεν αποÏÏίπτει μεν με Ïιζοσπαστική διάθεση ―όπως ίσως θα ανÎμενε κανείς από τον ιδÏυτή της σοφιστικής― την κÏατοÏσα αντίληψη των ΑÏχαϊκών και των Κλασικών ΧÏόνων για τον καθοÏιστικό Ïόλο της φυσικής ικανότητας, αλλά δίνει το ίδιο μεγάλη Îμφαση στην παιδαγωγική επίδÏαση.
Είναι ευνόητο ότι η νÎα αυτή θεώÏηση του δÏόμου που οδηγεί στην πολιτική αÏετή, η αισιόδοξη αυτή ματιά όσον αφοÏά την παιδαγωγική διαδικασία ―στην οποία εντάσσεται, ως παιδαγωγικό μÎÏ„Ïο, και η τιμωÏία―, θÎτει Ï€Ïιν απ’ όλα τις βάσεις για την εν γÎνει δÏαστηÏιότητα των σοφιστών.
Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Α’) Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Β’) Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Γ’) Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Δ’) Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Ε’) Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος ΣΤ’)...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|