Οι σοφιστές – Πρωταγόρας, ο ιδρυτής της σοφιστικής (Μέρος Δ’)
Ημερομηνία:
6/12/2021, 11:12 - Εμφανίσεις: 285
Στον πυÏήνα της σκÎψης —και κατ’ επÎκταση της δÏαστηÏιότητας— του Î ÏωταγόÏα είναι μια φÏάση που πεÏιλαμβάνεται στο ÎÏγο του υπό τον τίτλο Αλήθεια ή Καταβάλλοντες [λόγοι] («Η αλήθεια ή οι λόγοι που νικοÏν»).
Η φÏάση αυτή Îχει ως εξής: Πάντων χÏημάτων μÎÏ„Ïον εστίν άνθÏωπος, των μεν όντων ως Îστιν, των δε ουκ όντων ως ουκ Îστιν («Για όλα τα Ï€Ïάγματα μÎÏ„Ïο είναι ο άνθÏωπος· γι’ αυτά που υπάÏχουν, ότι υπάÏχουν, και γι’ αυτά που δεν υπάÏχουν, ότι δεν υπάÏχουν»).
ΠολλÎÏ‚ και ποικίλες υπήÏξαν οι απόψεις που διατÏπωσαν κατά καιÏοÏÏ‚ οι μελετητÎÏ‚ του ÎÏγου του Î ÏωταγόÏα όσον αφοÏά την ανωτÎÏω φÏάση.
Το αντικείμενο του Ï€ÏÎ¿Î²Î»Î·Î¼Î±Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Ï„Î¿Ï…Ï‚ ήταν το εάν η φÏάση αυτή αναφÎÏεται μόνο στο γνωστικό πεδίο ή εκτείνεται και στο χώÏο της ηθικής, το εάν με τα χÏήματα νοοÏνται αντικείμενα ή ποιότητες ή αξίες, αλλά και το εάν ο άνθÏωπος Ï€ÏÎπει να νοηθεί γενικά ή ατομικά.
Σε κάθε πεÏίπτωση, με την εν λόγω φÏάση ο Î ÏωταγόÏας εκφÏάζει την αντίθεσή του στον ελεατικό χωÏισμό της αισθητικής αντίληψης και της Ï€Ïαγματικότητας, καθώς και στην ÏπαÏξη μιας απόλυτης, αμετάβλητης ουσίας, στην οποία ο άνθÏωπος Îχει Ï€Ïόσβαση μόνο με το νου.
Μολονότι η σκÎψη του Î ÏωταγόÏα αντιτίθεται εκ Ï€Ïώτης όψεως σε εκείνη του ΠαÏμενίδη, θα μποÏοÏσε να υποστηÏιχθεί ότι την ίδια στιγμή είναι στενά δεμÎνη μαζί της.
Και τοÏτο, διότι στην ανωτÎÏω φÏάση βÏίσκουμε και πάλι την παÏμενιδική σÏνθεση της σκÎψης και του είναι, η οποία μεταφÎÏεται πλÎον με Ïιζοσπαστικό Ï„Ïόπο στον ατομικό άνθÏωπο, τον κάθε άνθÏωπο που αισθάνεται και σκÎφτεται.
Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Α’) Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Β’) Οι σοφιστÎÏ‚ – Î ÏωταγόÏας, ο ιδÏυτής της σοφιστικής (ΜÎÏος Γ’)...
Πηγή/ΠεÏισσότεÏα: in.gr
|
|
|