Στον κλάδο της ψυχιατρικής το λίθιο χρησιμοποιείται περίπου από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα ως ένας ευεργετικός σταθεροποιητής διάθεσης για τους πάσχοντες από διπολισμό ή/και κατάθλιψη.
Στην αυτοκινητοβιομηχανία το λίθιο και άλλα σπάνια στοιχεία και μέταλλα όπως το κοβάλτιο, το μαγγάνιο, το νικέλιο και ο γραφίτης είναι τα κλειδιά της ηλεκτρικής μετάβασης καθώς, τουλάχιστον μέχρι να προχωρήσει η τεχνολογία με τις μπαταρίες στερεού τύπου ή με κάποια άλλη συναρπαστική εφεύρεση είναι το Α και το Ω για την κατασκευή συστοιχιών.
Αν λοιπόν στην ψυχιατρική το λίθιο κατά κάποιον τρόπο κατευνάζει, στην αυτοκινητοβιομηχανία τόσο το λίθιο όσο και τα παραπάνω απαραίτητα στοιχεία και μέταλλα για τις μπαταρίες μάλλον απειλούν να δημιουργήσουν σοβαρές διαταραχές στην κρίσιμη αυτή εποχή μετάβασης λόγω ακριβώς της σπανιότητάς τους, της συνήθως μακρινής προέλευσής τους αλλά και των διαφόρων προβλημάτων που ενέχει η διαδικασία εξόρυξής τους.
Στον πυρετό του «λευκού πετρελαίου» Αφήνοντας όμως κατά μέρος τους εξυπνακίστικους παραλληλισμούς περί λιθίου, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων παγκοσμίως ανήλθαν το 2022 σε 10,5 εκατομμύρια μονάδες.
Με φόντο το μεγαλεπήβολα εν εξελίξει σχέδια που έχουν ανακοινωθεί σε ΗΠΑ, Ευρώπη αλλά και Κίνα για την ηλεκτροκίνηση, ο αριθμός αυτός πρόκειται να αυξηθεί με γεωμετρικούς ρυθμούς έως το 2030, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις έως τότε το 1 στα 2 αυτοκίνητα που θα διατίθενται παγκοσμίως θα είναι ηλεκτρικά, ενώ για να έχετε κατά νου μια τάξη μεγέθους το 2040 υπολογίζεται ότι ο αριθμός των EV παγκοσμίως θα ανέλθει σε 73 εκ.
μονάδες.
Συνεχίζοντας με ορισμένα αναγκαία μεγέθη, με την τρέχουσα τεχνολογία μπαταριών οι οποίες στην πλειονότητά τους αξιοποιούν λίθιο, απαιτείται χονδρικά περίπου 0,09 κιλό λιθίου για κάθε kWh απόδοσης της μπαταρίας, κάτι που σημαίνει ότι π.χ.για μία μπαταρία ιόντων λιθίου απόδοσης 60kWh απαιτούνται 5,4 κιλά λιθίου και για μία μπαταρία 100kWh εννέα κιλά από το «λευκό πετρέλαιο», όπως αποκαλείται το πολύτ...