Ελλάδα vs Ιρλανδία: δύο όψεις της ευρωπαϊκής αδυναμίας στην άμυνα Ημερομηνία:
Σήμερα 8/10/2025, 12:36 - Εμφανίσεις: 14
Σε μια από τις πιο αιχμηρές παρεμβάσεις της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κάλεσε τις κυβερνήσεις να προσαρμόσουν τα εργαλεία τους στο νέο περιβάλλον στρατιωτικών απειλών, απαιτώντας να αλλάξουν νοοτροπία όσον αφορά την άμυνα.
Πόσο εύκολο όμως είναι αυτό; Με δεδομένο ότι οι αμερικανικές δυνάμεις απ’ ότι φαίνεται δεν θα αργήσουν να αρχίσουν να μειώνονται, η Ευρώπη δεν θα είναι έτοιμη θωρακισμένη στρατιωτικά.
Όπως προκύπτει από τον Economist, για το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκοί στρατοί είναι υπερβολικά αδύναμοι για να «αποτρέψουν τη Ρωσία και άλλους ταραξίες», θα πρέπει να κατηγορούν μόνο τους εαυτούς τους.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); }); Εξάλλου, οι περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δαπάνησαν πολύ λίγα για την άμυνα μέχρι σήμερα.
«Τα τελευταία χρόνια, οι κυβερνήσεις επένδυσαν σε ελαφρές, εκστρατευτικές μονάδες σχεδιασμένες να πολεμούν αντάρτες σε εκστρατείες υπό αμερικανική ηγεσία μακριά από το σπίτι ή να υπηρετούν ως κυανόκρανοι υπό τον ΟΗΕ ή άλλη πολυεθνική σημαία» υπογραμμίζει ο Economist, επισημαίνοντας ότι αυτές ήταν πολιτικές αποφάσεις, που υπαγορεύτηκαν από παράγοντες πιο σύνθετους από τα κλασικά διλήμματα «κανόνια ή βούτυρο» για τις προτεραιότητες δαπανών.
Υπάρχουν όμως δύο παραδείγματα αντιθετικά εδώ.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m2"); }); Ο «τζαμπατζής» της Δύσης Από την πλευρά της Ουάσιγκτον, η Ιρλανδία μοιάζει με καρικατούρα «τζαμπατζή».
Ακόμη και μετά τις προγραμματισμένες αυξήσεις, θα εξακολουθεί να διαθέτει λιγότερο από 1% του ΑΕΠ της στην άμυνα.
Αντίθετα, τα περισσότερα μέλη του ΝΑΤΟ έχουν δεσμευθεί να δαπανούν το 3,5% του ΑΕΠ τους για την άμυνα και ακόμα 1,5% για ευρύτερα μέτρα ασφάλειας.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_middle_2"); }); Παρότι τα σημαντικότερα υποθαλάσσια καλώδια του βόρειου ημισφαιρίου διέρχονται από θάλασσες υπό ιρλανδικό έλεγχο, το ναυτικό της, από το 2023, κρατά ανά πάσα στιγμή μόνον δύο επιχειρησιακά περιπ...