«Βαν Γκογκ» και «Σεζάν» με στάμπα SS Ημερομηνία:
1/8/2025, 09:00 - Εμφανίσεις: 21
Τα βλέμματα όλων προσηλώνονται στο θέμα ή στη σύνθεση, στα χρώματα ή στην τεχνοτροπία ενός έργου ζωγραφικής.
Εξαίρεση αποτελούν οι έμποροι τέχνης.
Εκείνοι γνωρίζουν ότι η πίσω όψη ενός πίνακα μπορεί κάποιες φορές να τους διηγηθεί πιο συναρπαστικές ιστορίες από την κύρια, αποκαλυπτικές για τη διαδρομή του στον χρόνο, την τύχη του και ενίοτε ενισχυτικές για την αξία του.
Τη σφραγίδα συνέθεταν η χρονολογία 1943, ένας αετός και δύο γράμματα που έμοιαζαν με κεραυνούς – SS Τι συμβαίνει όμως όταν όχι ένα έργο, αλλά μια ολόκληρη «πινακοθήκη», έχει κρυμμένα μυστικά στην πίσω όψη των έργων που τη συνθέτουν; Κι όταν αυτά τα έργα όχι απλώς καταγράφουν με λεπτομέρεια κάθε, μα κάθε σελίδα της ιστορίας της τέχνης από τα τέλη του 19ου έως και τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αι., αλλά βρίσκονται και σε ένα σπίτι των νότιων προαστίων της Αθήνας;googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_m1"); }); Μπροστά σε αυτή την εικόνα βρέθηκε ο πρώην αμερικανός έμπορος τέχνης Εζρα Τσοουαΐκι πριν από δύο δεκαετίες, όταν διατηρούσε ακόμα την περίφημη γκαλερί του στο Μανχάταν και πριν καταδικαστεί (2018) για απάτη με ηλεκτρονικά μέσα, επειδή πωλούσε έργα τέχνης τα οποία είτε δεν του ανήκαν είτε δεν είχε δικαίωμα να διαχειρίζεται.
Στην πόρτα του σπιτιού στα νότια προάστια περίμενε τον αμερικανό έμπορο – όπως διηγείται ο ίδιος σε άρθρο του στο ψηφιακό εβδομαδιαίο ενημερωτικό δελτίο airmail – ένας ηλιοκαμένος άνδρας με γκρι φόρμα που κάπνιζε ένα πούρο.
Του συστήθηκε ως Τζίμι (ψευδώνυμο, προφανώς) χωρίς να του πει ποτέ το επίθετό του.
Είχε ζητήσει απόλυτη εχεμύθεια και είχε φροντίσει να ενημερώσει – με την επέμβαση μεσάζοντα – τον καλεσμένο του ότι διαθέτει δεκάδες έργα προς πώληση.
Ο έμπειρος Τσοουαΐκι είχε επιφυλάξεις.
Γνώριζε, όμως, καλά ότι όσο κι αν μια υπόθεση μοιάζει απίθανη, δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί πιθανότητα να καταλήξει σε μια επιτυχημένη συμφωνία.googletag.cmd.push(function() { googletag.display("300x250_middle_2"); }); «Το πρώτο πράγμα που είδα ήταν ένα τοπίο του Σεζάν», ...