Του ΔημήτÏη ΤσίÏκα στο thepressprojectΣτόχος της ÎΔ και του Î¼Î·Î½Ï„Î¹Î±ÎºÎ¿Ï ÏƒÏ…ÏƒÏ„Î®Î¼Î±Ï„Î¿Ï‚ που τη στηÏίζει είναι να στεγανοποιήσουν Îνα μεγάλο μÎÏος της κοινωνίας από οποιαδήποτε κÏιτική στα πεπÏαγμÎνα τους. Îα καθοÏίσουν πλήÏως την πληÏοφοÏία που φτάνει στα μάτια και τα αυτιά τους. Και το Îχουν καταφÎÏει σε μεγάλο βαθμό Î±Ï†Î¿Ï ÎµÎ»Îγχουν το σÏνολο σχεδόν των μεγάλων καναλιών, εφημεÏίδων, Ïαδιοφώνων και ιστοσελίδων τα οποία δεν είναι απλώς φιλοκυβεÏνητικά, αλλά λειτουÏγοÏν ως ο επικοινωνιακός βÏαχίονας της κυβÎÏνησης.
Έτσι κανÎνα από αυτά δεν Îπαιξε την ποδηλατάδα και το σπάσιμο της καÏαντίνας από το Ï€ÏωθυπουÏγικό ζεÏγος στην ΠάÏνηθα, κανÎνα δεν Îδειξε τη φωτογÏαφία του Μητσοτάκη με άλλους Ï€Îντε χωÏίς μάσκες ή το μοτοκÏός της ΜαÏÎβας σε εθνικό δÏυμό, που απαγοÏεÏεται. ΟÏισμÎνα μάλιστα Îπαιξαν εκτεταμÎνα τις απαντήσεις του Î Îτσα και άλλων κυβεÏνητικών στελεχών στην κÏιτική της αντιπολίτευσης, δίχως να Ï€Ïοβάλλουν αυτή την κÏιτική ή το ίδιο το γεγονός. Όπως κάνουν συνÎχεια εδώ και ενάμιση χÏόνο.
Το αποτÎλεσμα είναι η όποια κÏιτική στην κυβÎÏνηση να Îχει εξοβελιστεί σε κάποια πεÏιθωÏιακά μÎσα που τα διαβάζουν λίγοι και τα οποία ήδη στÏαγγαλίζονται οικονομικά, Îχοντας αποκλειστεί από την κÏατική διαφήμιση και σε μεγάλο βαθμό και από την ιδιωτική.
Îαι, αλλά υπάÏχουν και τα social media, θα αντιτείνει κανείς. ΣÏμφωνοι και αυτά όμως υφίστανται ως επί το πλείστον ως κλειστÎÏ‚ «κοινότητες» χÏηστών που μοιÏάζονται παÏόμοιες πολιτικÎÏ‚ και ιδεολογικÎÏ‚ αφετηÏίες και οι οποίες ελάχιστα επικοινωνοÏν με τον κόσμο εκτός τους. Θάλαμοι αντήχησης, εν ολίγοις, όπου όλοι συμφωνοÏν Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Î¿Ï…Ï‚, τουλάχιστον στα βασικά και ανακυκλώνουν τις ίδιες απόψεις.
Αυτό φυσικά δεν είναι αποτÎλεσμα κυβεÏÎ½Î·Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î´Î±Ï‡Ï„Ïλου, αλλά επειδή Îτσι είναι σχεδιασμÎνη η λειτουÏγία τους. Îα φÎÏνει δηλαδή σε επαφή ανθÏώπους με κοινά ενδιαφÎÏοντα και να «εξαφανίζει» τους υπόλοιπους. Σπάνια κάτι που Îχει γίνει viral σε μία από αυτÎÏ‚ τις διαδικτυακÎÏ‚ «φοÏσκες» θα ξεφÏγει από τα ÏŒÏιά της και θα συζητηθεί ευÏÏτεÏα. Και τις λίγες φοÏÎÏ‚ που συνÎβη είχαμε όντως πολιτικά αποτελÎσματα – την απόσυÏση κάποιου νομοσχεδίου, την παÏαίτηση κάποιου υφυπουÏÎ³Î¿Ï ÎºÎ»Ï€.
ΜÎχÏι στιγμής ωστόσο το σÏστημα δουλεÏει αÏκετά καλά. Η πλειοψηφία του κόσμου, ιδίως οι μεγαλÏτεÏες ηλικίες, που ενημεÏώνονται από τα παÏαδοσιακά μÎσα, κυÏίως τα κανάλια ή εφημεÏίδες όπως το Î Ïώτο ΘÎμα, ως ενημÎÏωση γνωÏίζει μόνο την κυβεÏνητική Ï€Ïοπαγάνδα.
Οι άνθÏωποι αυτοί Ï€Î¿Î»Ï Î´Ïσκολα θα ÎÏθουν σε επαφή με εναλλακτική πληÏοφόÏηση, Î±Ï†Î¿Ï ÏŒÏ€Î¿Î¹Î¿ κανάλι ή Ïαδιόφωνο και αν ανοίξουν, όποια, σχεδόν, εφημεÏίδα και αν ξεφυλλίσουν, σε όποια μεγάλη ιστοσελίδα και αν μπουν, την ίδια φιλοκυβεÏνητική γÏαμμή θα συναντήσουν, με ελάχιστες αποχÏώσεις κάθε φοÏά. Όσοι δε από αυτοÏÏ‚ Îχουν social media, το πιο πιθανό είναι να ανήκουν σε εικονικÎÏ‚ κοινότητες που είναι είτε απολίτικες, είτε ουδÎτεÏες ή φιλικά Ï€Ïοσκείμενες Ï€Ïος την κυβÎÏνηση. Είναι λοιπόν Ï€Î¿Î»Ï Î´Ïσκολο να Ï€Îσουν πάνω σε κάποια κÏιτική φωνή.
Με δυο λόγια, η πλειοψηφία της κοινωνίας εκτίθεται συστηματικά και μÎχÏι αηδίας, σε μια μαγική εικόνα όπου όλα είναι καλώς καμωμÎνα, η χώÏα βαδίζει από επιτυχία σε επιτυχία, ο Μητσοτάκης είναι αλάνθαστος και η ΜαÏÎβα Ï…Ï€ÎÏκομψη. Η δε αντιπολίτευση τις ελάχιστες φοÏÎÏ‚ που της δίνεται βήμα, υφίσταται καταιγισμό επιθÎσεων από «δημοσιογÏάφους» και φιλοκυβεÏνητικοÏÏ‚ «σχολιαστÎÏ‚ και δεν της επιτÏÎπεται να αÏθÏώσει οÏτε μια ολοκληÏωμÎνη φÏάση, με αποτÎλεσμα να εμφανίζεται από γÏαφική Îως πλήÏως αποκομμÎνη από την Ï€Ïαγματικότητα.
Κάπως Îτσι η κυβÎÏνηση συνεχίζει να είναι απολÏτως κυÏίαÏχη του Ï€Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï€Î±Î¹Ï‡Î½Î¹Î´Î¹Î¿Ï, παÏά τους εκατό νεκÏοÏÏ‚ την ημÎÏα από τον κοÏωνοϊό, την κατάÏÏευση του ΕΣΥ, τη διάλυση της οικονομίας και την κοινωνική ζωή στον γÏψο. Η δυσαÏÎσκεια αυξάνεται μεν, αλλά παÏαμÎνει στο επίπεδο των αποκομμÎνων ατόμων, δίχως να μετουσιώνεται σε μαζική απονομιμοποίηση της κυβεÏνητικής πολιτικής και σε συλλογική αντίδÏαση.
Στις σÏγχÏονες κατακεÏματισμÎνες κοινωνίες όπου κυÏιαÏχεί η ιδιώτευση, οι μαζικÎÏ‚ οÏγανώσεις είναι πλÎον παÏελθόν και τα συλλογικά βιώματα Îχουν υποχωÏήσει, οι άνθÏωποι αδυνατοÏν, όπως σημειώνει ο ΦÏÎντÏικ ΤζÎιμσον, να χαÏτογÏαφήσουν γνωσιακά την εμπειÏία τους. Îα τοποθετήσουν δηλαδή τον εαυτό τους εντός μιας δομημÎνης ολότητας που καθοδηγεί και δίνει νόημα στις Ï€Ïάξεις τους.
Σε μια Ï„Îτοια συνθήκη όπου οι ατομικÎÏ‚ εμπειÏίες δεν μποÏοÏν να συναÏθÏωθοÏν σε Îνα συνεκτικό όλον, η ολοκληÏωτική κυβεÏνητική Ï€Ïοπαγάνδα αποδεικνÏεται ιδιαίτεÏα αποτελεσματική.
Κατασκευάζει μια εικονική Ï€Ïαγματικότητα που αναπληÏώνει φαντασιακά αυτό που αδυνατεί να παÏάξει η Ï€Ïαγματική ζωή των ανθÏώπων: συνοχή και νόημα. ΠαÏάλληλα, χειÏαγωγεί το συναίσθημα, φοβίζει και παÏηγοÏεί ταυτόχÏονα – κινδυνεÏουμε όλοι αν δεν πειθαÏχήσουμε τυφλά στις εντολÎÏ‚ του κÏάτους. Η σωτηÏία όμως είναι Ï€Ïο των πυλών Î±Ï†Î¿Ï Î· κυβÎÏνηση Îχει και σχÎδιο και τα κάνει όλα σωστά.
Η κυβεÏνητική Ï€Ïοπαγάνδα αποδιαÏθÏώνει την κοινωνία σε μεμονωμÎνες μονάδες που η κάθε μία απειλεί όλες τις άλλες (όταν δεν επιδεικνÏει την πεÏιβόητη ατομική ευθÏνη). Για να την ανασυγκÏοτήσει αμÎσως μετά ως φαντασιακή κοινότητα που, υπό την καθοδήγηση της «φωτισμÎνης» ηγεσίας της, καταγÏάφει τη μία επιτυχία μετά την άλλη και τα πάει καλÏτεÏα από τις άλλες χώÏες σε όλα τα μÎτωπα. ΚαταφÎÏνει να δημιουÏγήσει εκείνη τη φαντασιακή σχÎση των ανθÏώπων με τις Ï€ÏαγματικÎÏ‚ συνθήκες ÏπαÏξής τους που βολεÏει την κυβÎÏνηση. Γίνεται με άλλα λόγια, η ιδεολογία τους. Για πόσο ακόμα, μÎνει να το δοÏμε.
Πηγή: greekmme.blogspot.com