Την ÏŽÏα που η κατανομή των 20 εκατ. ευÏÏŽ της καμπάνιας “ΜÎνουμε Σπίτι†γίνεται αντικείμενο σφοδÏών επικÏίσεων και η αντιπολίτευση κατηγοÏεί την κυβÎÏνηση ότι “αγοÏάζει υποστήÏιξη†μοιÏάζοντας επιλεκτικά στα ΜΜΕ κÏατικό χÏήμα με πολιτικά-κομματικά κÏιτήÏια, εÏωτηματικά Ï€ÏοκαλοÏν τα στοιχεία για τη διαφημιστική δαπάνη των Ï„Ïαπεζών.

ΞοδεÏοντας κάθε χÏόνο μεÏικÎÏ‚ δεκάδες εκατομμÏÏια ευÏÏŽ σε Ï€Ïοβολή-διαφήμιση, οι 4 συστημικÎÏ‚ Ï„Ïάπεζες είναι οι μεγαλÏτεÏοι “πελάτες†και βασικοί “αιμοδότες†των ελληνικών media. Οι επιλογÎÏ‚ τους – σε ποιοÏÏ‚ θα δώσουν και πόσα – επηÏεάζουν καθοÏιστικά τις δυνατότητες επιβίωσης και ανάπτυξης των επιχειÏήσεων ΜΜΕ, διαμοÏφώνοντας εν Ï„Îλει τους συσχετισμοÏÏ‚ δυνάμεων στον κλάδο.
Η Ï€Ïακτική που ακολουθείται δεν απÎχει Ï€Î¿Î»Ï Î±Ï€ÏŒ αυτή που εφαÏμόζει τώÏα το κυβεÏνητικό επικοινωνιακό επιτελείο. Το οποίο μοιÏάζει κÏατικό χÏήμα – μÎσω διαφημιστικής εταιÏείας που υποτίθεται ότι κάνει την κατανομή –όχι με τα κλασικά κÏιτήÏια της διαφήμισης (εμβÎλεια του ΜΜΕ, κυκλοφοÏία, επισκεψιμότητα κλπ), αλλά με γνώμονα την εξασφάλιση υποστήÏιξης στην κυβÎÏνηση και την οικονομικήστήÏιξη “φιλικών†media.Τα Ï€Ïάγματα δεν είναι βÎβαια τόσο ξεκάθαÏα και Ï€Ïοφανή στις Ï„Ïάπεζες, αλλά ο στόχος παÏαμÎνει ίδιος. Ολες οι Ï„Ïάπεζες ξοδεÏουν μεγάλα ποσά όχι για να Ï€Ïοβάλλουν Ï€Ïοϊόντα και υπηÏεσίες τους και να Ï€ÏοσελκÏσουν πελάτες, αλλά για να Îχουν ευνοϊκή “μεταχείÏιση†από media που Ï€ÏοσφÎÏονται να γίνουν ιμάντες Ï€Ïοώθησης απόψεων και επιδιώξεων των Ï„Ïαπεζιτών.
Η κατανομή και οι “ποσοστώσειςâ€
Είναι φυσικό λοιπόν η μεÏίδα του λÎοντος από τη διαφημιστική δαπάνη να πηγαίνει στα “συστημικά†μÎσα, τα οποία στη διάÏκεια της μεγάλης δημοσιονομικής και οικονομικής κÏίσης τήÏησαν “φιλομνημονιακή†στάση, ενώ στα κÏίσιμα ζητήματα των ανακεφαλαιοποιήσεων, των κόκκινων δανείων, της Ï€Ïοστασίας Ï€Ïώτης κατοικίας κλπ εξÎφÏασαν τις απόψεις των Ï„Ïαπεζιτών.
Î ÏοκειμÎνου να τηÏήσουν κάποιες ισοÏÏοπίες, οι Ï„Ïάπεζες αναγκάζονται βÎβαια να μοιÏάσουν “απÏόθυμα†μικÏÏŒ μÎÏος των διαφημιστικών κονδυλίων τους σε “μη αÏεστά†μÎσα ενημÎÏωσης, που ακολουθοÏν ανεξάÏτητη γÏαμμή και δεν ταυτίζονται με τις απόψεις τους.
Από τα 33,5 εκατ. ευÏÏŽ (συν ΦΠΑ) που διÎθεσαν Ï€ÎÏυσι για διαφημιστική Ï€Ïοβολή οι 4 συστημικÎÏ‚ Ï„Ïάπεζες, οÏτε το 10% δεν πήγε σε ΜΜΕ που τηÏοÏν κÏιτική ή επικÏιτική στάση και δεν ευθυγÏαμμίζονται με τις απόψεις τους. Η ποσόστωση είναι χειÏότεÏη και από αυτή που Îχει επιβάλει το κυβεÏνητικό επικοινωνιακό επιτελείο στην καμπάνια “ΜÎνουμε Σπίτι†για την αντιμετώπιση της πανδημίας κοÏονοϊοÏ.
“Φιλικά και υποστηÏικτικάâ€
Τα στοιχεία για την κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης γνωστοποιήθηκαν Ï€Ïιν από δÏο εβδοομάδες, στην κοÏÏφωση της πανδημίας – και Ï€ÎÏασαν βÎβαια απαÏατήÏητα, καθώς μάλιστα αγνοήθηκαν από τα “μεγάλα†ΜΜΕ.
Η Ï€Ïώτη διαπίστωση είναι ότι τα ποσά δεν κατανÎμονται ανάλογα με τα ποσοστά τηλεθÎασης, τις πωλήσεις φÏλλων, την επισκεψιμότητα και τους άλλους δείκτες “εμβÎλειας†κάθε μÎσου. ΥπάÏχουν μεγάλες αποκλίσεις, που μποÏοÏν να εÏμηνευθοÏν διαφοÏετικά σε κάθε πεÏίπτωση. Γενικός κανόνας: ΕνισχÏονται τα media που είναι “φιλικά και υποστηÏικτικά†πÏος τις Ï„Ïάπεζες – κατά κανόνα και Ï€Ïος την κυβÎÏνηση – και διατηÏοÏν Ï€ÏοτιμησιακÎÏ‚ σχÎσεις με το Ï„Ïαπεζικό κατεστημÎνο.
Τα μÎσα ενημÎÏωσης που πήÏαν Ï€ÎÏυσι Ï„Ïαπεζική διαφήμιση είναι εκατοντάδες. Ομως η μεÏίδα του λÎοντος πήγε σε ελάχιστα συγκÏοτήματα, που διαθÎτουν τηλεοπτικοÏÏ‚ και ÏαδιοφωνικοÏÏ‚ σταθμοÏÏ‚, εφημεÏίδες και ενημεÏωτικÎÏ‚ ιστοσελίδες.
Οι Ï€ÏοτιμησιακÎÏ‚ σχÎσεις είναι εμφανÎστεÏες στην κατανομή κονδυλίων που γίνεται στα διαδικτυακά μÎσαενημÎÏωσης, όπου τα βασικά κÏιτήÏια – η επισκεψιμότητα και η απήχηση του μÎσου – δευτεÏευόντως λαμβάνονται υπόψη από τους υπεÏθυνους για τη διαχείÏιση των κονδυλίων Ï€Ïοβολής/διαφήμισης.
Τα “μεγάλα μαχαίÏιαâ€
Οπως Ï€ÏοκÏπτει από την ανάλυση των στοιχείων, το συγκÏότημα των αδελφών ΑλαφοÏζου πήÏε πεÏίπου το 13% του ÏƒÏ…Î½Î¿Î»Î¹ÎºÎ¿Ï Ï€Î¿ÏƒÎ¿Ï Ï€Î¿Ï… διÎθεσαν Ï€ÎÏυσι οι συστημικÎÏ‚ Ï„Ïάπεζες για διαφήμιση-Ï€Ïοβολή. Ο Σκάι (εταιÏεία “Ειδήσεις Îτοτ Κομâ€) πήÏε 2,3 εκατ. ευÏÏŽ και η “ΚαθημεÏινή†2 εκατομμÏÏια.
Η ΤÏ. ΠειÏαιώς Îδωσε στο κανάλι του Γιάννη ΑλαφοÏζου 572.095 ευÏÏŽ και στην εφημεÏίδα του Î±Î´ÎµÎ»Ï†Î¿Ï Ï„Î¿Ï… 595.270 ευÏÏŽ. Η Εθνική 716.521 και 643.780 ευÏÏŽ αντίστοιχα, η Eurobank 534.428 στον Σκάι και 402.194 στην “ΚαθημεÏινήâ€, ενώ η Alpha Bank Îδωσε αντίστοιχα 500.872 ευÏÏŽ και 349.820
Î Ïωταθλητής στον τηλεοπτικό χώÏο ήταν ο Antenna, που Îβαλε στο ταμείο του 2,9 εκατ. ευÏÏŽ από τις καμπάνιες των Ï„Ïαπεζών. ΜεγαλÏτεÏος πελάτης για το συγκÏότημα ΚυÏÎ¹Î±ÎºÎ¿Ï Î®Ï„Î±Î½ η ΤÏ. ΠειÏαιώς, που Îδωσε 1,131 εκατ. ευÏÏŽ. Από την Εθνική ο Antenna εισÎÏ€Ïαξε 748.720 ευÏÏŽ, από τη Eurobank 445.796 ευÏÏŽ και από την Apha Bank 574.208 ευÏÏŽ.
Οσον αφοÏά τα Îντυπα media, το μεγαλÏτεÏο ποσό διοχετεÏθηκε στο “ΠÏώτο ΘÎμαâ€: ΠήÏε 2,25 εκατ. ευÏÏŽ, συν 187 χιλ. ευÏÏŽ στο οικονομικό σάιτ του Newmoney. Από την ΤÏάπεζα ΠειÏαιώς 533.160 ευÏÏŽ, την Εθνική 502.593 ευÏÏŽ, τη Eurobank 344.568 ευÏÏŽ και από την Apha Bank 439.421 ευÏÏŽ.
Το συγκÏότημα ΜαÏινάκη (εταιÏεία Alter Ego) συγκÎντÏωσε Ï„Ïαπεζική διαφήμιση 2,14 εκατ. ευÏÏŽ σε “Βήμαâ€, “ÎÎα†και Mega Channel, χωÏίς να αποσαφηνίζεται τι δόθηκε σε καθÎνα από αυτά τα μÎσα. ΚαλÏτεÏος πελάτης ήταν η Εθνική, με 644.792 ευÏÏŽ. Η ΤÏάπεζα ΠειÏαιώς Îδωσε 553.450 ευÏÏŽ, η Eurobank 453.126 ευÏÏŽ και η Alpha Bank 491.283 ευÏÏŽ. .
ΣυγκÏιτικά Ï€Î¿Î»Ï Î»Î¯Î³Î± (μόλις 175 χιλιάδες ευÏÏŽ) Îδωσαν οι Ï„Ïάπεζες στο Open TV και στα άλλα media του Ιβάν Σαββίδη (εφημεÏίδα “Eθνοςâ€, ιστοσελίδα ethnos.gr). Η ΤÏ. ΠειÏαιώς 45.500 ευÏÏŽ, η Εθνική 60.042 ευÏÏŽ, η Eurobank 32.040 ευÏÏŽ και η Alpha Bank 38.018 ευÏÏŽ.
Πολλαπλάσιο ποσό διοχετεÏθηκε στα ΜΜΕ του Îίκου Χατζηνικολάου: ΠεÏίπου 362 χιλιάδες ευÏÏŽ στην εφημεÏίδα Real News και 533 χιλιάδες στον Ïαδιοσταθμό Real FM, συνολικά 895.000 ευÏÏŽ. Η εφημεÏίδα πήÏε 106.099 ευÏÏŽ από την ΤÏάπεζα ΠειÏαιώς, 27.542 από την Εθνική, 116.542 από τη Eurobank και 111.621 από την Alpha Bank. Ο Real FM εισÎÏ€Ïαξε από την ΠειÏαιώς 142.900 ευÏÏŽ, από την Εθνική 202.336 ευÏÏŽ, από τη Eurobank 135.520 ευÏÏŽ και από την Alpha Bank 53.582 ευÏÏŽ.
Οι ωφελημÎνοι στο διαδίκτυο
Οσον αφοÏά τη διαφημιστική δαπάνη των Ï„Ïαπεζών στα διαδικτυακά ΜΜΕ, δεν υπάÏχουν στοιχεία για τα κονδÏλια που διοχετεÏθηκαν στο Capital και σε ειδησεογÏαφικÎÏ‚ ιστοσελίδες που ανήκουν σε ομίλους με πολλά sites.
Από τα διαθÎσιμα στοιχεία φαίνεται ότι οι Ï„Ïάπεζες Îδωσαν τα πεÏισσότεÏα στην εταιÏεία του Euro2day (Media2day), που πήÏε συνολικά 549 χιλιάδες ευÏÏŽ.
ΑκολοÏθησαν με 375 χιλιάδες η ειδησεογÏαφική ιστοσελίδα iefimerida.gr του δημοσιογÏάφου ΧÏήστου Ράπτη και με 337 χιλιάδες το Liberal του Θανάση ΜαυÏίδη, που εκδίδει τον “ΦιλελεÏθεÏοâ€.
Το newsit.gr του Îίκου Ευαγγελάτου εισÎÏ€Ïαξε από Ï„Ïαπεζική διαφήμιση 256.906 χιλιάδες ευÏÏŽ (από ΤÏ. ΠειÏαιώς 74.000 ευÏÏŽ, Eurobank 76.285, Εθνική 35.000 και από Alpha Bank 71.721).
ΜειωμÎνο σε σχÎση με την αμÎσως Ï€ÏοηγοÏμενη χÏονιά ήταν το διαφημιστικό πακÎτο των Ï„Ïαπεζών για το bankingnews.gr, Ï€Î¿Ï Ï€Î®Ïε συνολικά πεÏί τα 263 χιλιάδες ευÏÏŽ (από ΤÏ. ΠειÏαιώς 73.000, Εθνική 59.000, Eurobank 64.000, Alpha Bank 65.000 ευÏÏŽ).
Κι Îνα “αξιοπεÏίεÏγο†στοιχείο, που επισημαίνεται σε πολλά δημοσιεÏματα και δείχνει ποιά κÏιτήÏια Ï€ÏυτανεÏουν συχνά στην κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης: ΠεÏίπου 65.000 ευÏÏŽ δόθηκαν στον ομογενειακό “Εθνικό ΚήÏυκα†που εκδίδεται στη ÎÎα ΥόÏκη και ανήκει στον τότε υφυπουÏγό ΕξωτεÏικών-Απόδημου Î•Î»Î»Î·Î½Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Î‘Î½Ï„ÏŽÎ½Î· ΔιαματάÏη. Ελάχιστα φÏλλα της εφημεÏίδας φθάνουν στην Αθήνα και το αναγνωστικό της κοινό δεν υπεÏβαίνει τα 100-150 άτομα…
Πηγή: greekmme.blogspot.com