Ματίνα ΠαπαχÏιστοÏδη στη στήλη “Πίσω από τις κάμεÏες†στο ΠΡΙΠτου ΣαββατοκÏÏιακου
Η λειτουÏγία των ΜΜΕ στηÏίζεται παγκοσμίως, σχεδόν αποκλειστικά, στην κÏατική ενίσχυση. Είτε με απευθείας επιδοτήσεις στις επιχειÏήσεις, όπως συμβαίνει σε Δανία, Σουηδία, ΑυστÏία είτε μÎσω διαφόÏων Ï€ÏογÏαμμάτων στήÏιξης, όπως στη Γαλλία και την ΚÏοατία. Το αντίτιμο είναι ο ασφυκτικός Îλεγχος της ενημÎÏωσης και η πλήÏης ποδηγÎτηση των δημοσιογÏάφων. Στη διάÏκεια της πανδημικής κÏίσης, το σÏστημα των ΜΜΕ κατÎÏÏευσε σχεδόν σε όλο τον κόσμο, πολλά ΜÎσα Îβαλαν λουκÎτο και χιλιάδες θÎσεις εÏγασίας χάθηκαν. Οι διεθνείς οÏγανώσεις μιλοÏν για πανδημία ισοπÎδωσης των εÏγασιακών συνθηκών. ΠολλÎÏ‚ ευÏωπαϊκÎÏ‚ κυβεÏνήσεις, εκμεταλλευόμενες την κÏίση, επιχειÏοÏν να ελÎγξουν ολοκληÏωτικά την πληÏοφόÏηση. ΠαÏάλληλα, κυÏιαÏχοÏν μειώσεις μισθών, κατάÏγηση συμβάσεων και απολÏσεις.
Η πεÏίπτωση της Ελλάδας παÏουσιάζει εξαιÏετικό ενδιαφÎÏον, καθώς εφαÏμόζεται το μοντÎλο της Îμμεσης «κÏατικοποίησης» με όχημα τις διαφημιστικÎÏ‚ καμπάνιες και με κÏιτήÏιο τη μετατÏοπή των μίντια σε φεÏÎφωνα της κυβεÏνητικής πολιτικής.
Το κÏατικό χÏήμα –20 εκατ. ευÏÏŽ μÎχÏι στιγμής– διανÎμεται μÎσω διαφημιστικής εταιÏείας με αδιαφανή και μη ελÎγξιμα κÏιτήÏια, με γνώμονα την πλήÏη συμμόÏφωση στην αναμετάδοση της κυβεÏνητικής Ï€Ïοπαγάνδας και την εξÏμνηση του Μαξίμου.
Πολλαπλώς ωφελοÏμενοι είναι οι τηλεοπτικοί σταθμοί — για ευνόητους λόγους. Εκτός από το δώÏο μη πληÏωμής της ετήσιας δόσης για τις τηλεοπτικÎÏ‚ άδειες, εκτός από το διαφημιστικό χÏήμα της παÏαπάνω καμπάνιας, την πεÏασμÎνη εβδομάδα η κυβÎÏνηση «χάÏισε» στη Digea –που Îχει μετόχους τους ΚυÏÎ¹Î±ÎºÎ¿Ï (ΑÎΤ1, TV Μακεδονία), όμιλο ΒαÏδινογιάννη (Alpha, Star), ΑλαφοÏζο (ΣΚΑΙ) και ΜαÏινάκη (Mega)– το 50% της δόσης που πλη- Ïώνει στο δημόσιο για την κατοχή και εκμετάλλευση του συνόλου των συχνοτήτων. Ουσιαστικά, το κÏάτος ανÎλαβε για Ï„Ïεις μήνες τη δωÏεάν ψηφιακή μετάδοση όλων των τηλεοπτικών σημάτων.
Την ίδια στιγμή, η διάλυση των εÏγασιακών σχÎσεων στα ελληνικά μίντια Îχει ως συνÎπεια να λειτουÏγοÏν ουσιαστικά με ελάχιστο κόστος και καμία απαίτηση για δημοσιογÏαφική επάÏκεια. Άλλωστε, οι μιντιάÏχες δεν την χÏειάζονται για να αναπαÏαγάγουν την παÏαπληÏοφόÏηση και Ï€Ïοπαγάνδα του ÎµÏ€Î¹ÎºÎ¿Î¹Î½Ï‰Î½Î¹Î±ÎºÎ¿Ï Î¼Î·Ï‡Î±Î½Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Ï„Î¿Ï… Μαξίμου.
** Oι δημοσιογÏαφικÎÏ‚ ενώσεις στην ΕυÏώπη, στον αντίποδα του κÏÎ±Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÎµÎ»Îγχου στα μίντια, απαιτοÏν τη λήψη συγκεκÏιμÎνων μÎÏ„Ïων. ΣυμφωνοÏν, μεν, με τη στήÏιξη Ï€Ïος τις επιχειÏήσεις του κλάδου, αλλά με αναγκαίους ÏŒÏους — όπως η απαγόÏευση των απολÏσεων, η μη μείωση αποδοχών και η επιδότηση κυÏίως τοπικών και ανεξάÏτητων ΜÎσων. Στην Ελλάδα, οι δημοσιογÏαφικÎÏ‚ ενώσεις παÏακαλάνε ακόμη την κυβÎÏνηση της ÎΔ να ανακοινώσει τα μÎÏ„Ïα στήÏιξης του ΤÏπου.
** Το μÎλλον για τη δημοσιογÏαφία είναι δυσοίωνο. Σε ÎÏευνα της ΔιεθνοÏÏ‚ Ομοσπονδίας ΔημοσιογÏάφων καταδεικνÏεται πως στο σÏνολο σχεδόν των ΜΜΕ επιδεινώθηκε η ελευθεÏία των δημοσιογÏάφων και η ποιότητα της ενημÎÏωσης. ΚυβεÏνητικός Îλεγχος, δυσκολότεÏη Ï€Ïόσβαση στην πληÏοφοÏία και εÏγασιακή ανασφάλεια,οδηγοÏν τους δημοσιογÏάφους σε απόγνωση, ενώ καταγÏάφεται αÏξηση των επιθÎσεων σε βάÏος τους.
Πηγή: greekmme.blogspot.com