|09:49
Την ΚυÏιακή 20 ÎοεμβÏίου 2016 Ï€Ïαγματοποιήθηκε από το «ΛÏκειον των Ελληνίδων» (ΠαÏάÏτημα Ραφήνας) ΗμεÏίδα & ΣεμινάÏιο ΧοÏÎ¿Ï Î¼Îµ θÎμα: «ΣΑΡΑΚΑΤΣΑÎΟΙ – ΠΟΙΜΕÎΕΣ – ΣΚΗÎΙΤΕΣ». Ο ΔήμαÏχος ΠεντÎλης και Î ÏόεδÏος ΣαÏακατσαναίων Î ÎµÎ½Ï„ÎµÎ»Î¹ÎºÎ¿Ï Î’Î¿Ï…Î½Î¿Ï Î”Î·Î¼Î®Ï„Ïης ΣτεÏγίου Καψάλης, εισηγητής του ΣεμιναÏίου....
Â
Â
ΕΛΛΗÎΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ÎΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΔΗΜΟΣ ΠΕÎΤΕΛΗΣ
ΓÏαφείο Επικοινωνίας και Δημοσίων ΣχÎσεων
Δ/νση : Καλαμβόκη 2Α
Τ.Κ. 15127 Μελίσσια                                                                          Μελίσσια, 22 ÎοεμβÏίου 2016
Τηλ: 2132050015-17-18
Φαξ : 2132050039
Αυτή η διεÏθυνση ηλεκτÏÎ¿Î½Î¹ÎºÎ¿Ï Ï„Î±Ï‡Ï…Î´Ïομείου Ï€ÏοστατεÏεται από κακόβουλη χÏήση. ΧÏειάζεται να ενεÏγοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ- 212
Â
ΘΕΜΑ: «ΣαÏακατσάνοι Αυτόχθονες Κάτοικοι του ΠεντελικοÏ».Â
Την ΚυÏιακή 20 ÎοεμβÏίου 2016 Ï€Ïαγματοποιήθηκε από το «ΛÏκειον των Ελληνίδων» (ΠαÏάÏτημα Ραφήνας) ΗμεÏίδα & ΣεμινάÏιο ΧοÏÎ¿Ï Î¼Îµ θÎμα: «ΣΑΡΑΚΑΤΣΑÎΟΙ – ΠΟΙΜΕÎΕΣ – ΣΚΗÎΙΤΕΣ».
Ο ΔήμαÏχος ΠεντÎλης και Î ÏόεδÏος ΣαÏακατσαναίων Î ÎµÎ½Ï„ÎµÎ»Î¹ÎºÎ¿Ï Î’Î¿Ï…Î½Î¿Ï Î”Î·Î¼Î®Ï„Ïης ΣτεÏγίου Καψάλης, εισηγητής του ΣεμιναÏίου, ως αυτόχθονας ΣαÏακατσάνος μίλησε για τους ανυπότακτους «ΜαÏÏους Φυγάδες» της ΠεντÎλης και την ιστοÏία τους μÎσα στο χÏόνο.
Ο ΔήμαÏχος Ραφήνας – ΠικεÏμίου Βασίλης Πιστικίδης τίμησε τον ΔήμαÏχο ΠεντÎλης με αναμνηστικό και όπως ο ίδιος χαÏακτηÏιστικά δήλωσε «από χÎÏι Î Ïόσφυγα σε χÎÏι ΣαÏακατσάνου στη λογική της συμβίωσης όλων αυτών των χÏόνων». Ο ΔήμαÏχος ΠεντÎλης τον ευχαÏίστησε και τον Ï€Ïοσκάλεσε μαζί με όλους τους παÏευÏισκόμενους, στο καθιεÏωμÎνο ετήσιο Αντάμωμα των ΣαÏακατσαναίων του Î ÎµÎ½Ï„ÎµÎ»Î¹ÎºÎ¿Ï Î’Î¿Ï…Î½Î¿Ï, την Ï€Ïώτη ΚυÏιακή του Ιουνίου, στους Αγ.Ασωμάτους.
Â
ΣυνημμÎνο 1: Η Εισήγηση του ΔημάÏχου ΠεντÎλης «ΣαÏακατσάνοι Αυτόχθονες  Κάτοικοι του ΠεντελικοÏ».
Â
Από το ΓÏαφείο Επικοινωνίας και Δημοσίων ΣχÎσεων
Â
Â
ΣΥÎΗΜΜΕÎΟ 1
Â
ΟΜΙΛΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΠΕÎΤΕΛΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΚΑΨΑΛΗ
«ΣαÏακατσάνοι Αυτόχθονες Κάτοικοι του ΠεντελικοÏ»
Â
Οι ΣαÏακατσάνοι είναι ελληνική νομαδική φυλή που είναι διασκοÏπισμÎνη σε ολόκληÏη την ηπειÏωτική Ελλάδα.
Â
Î ÏοÎλευση ονόματος
Το όνομα ΣαÏακατσάνος (τουÏκικής Ï€ÏοÎλευσης) είναι σÏνθετη λÎξη αποτελοÏμενη από το kara (καÏά) που σημαίνει «μαÏÏος, μαυÏοντυμÎνος» και το kacan (κατσάν) που σημαίνει «φυγάς, ανυπότακτος». Ο λόγος για την ονομασία αυτή είναι ότι οι ΣαÏακατσάνοι Îπειτα από την Άλωση της ΚωνσταντινοÏπολης φοÏοÏσαν μαÏÏη ενδυμασία ως Îνδειξη Ï€Îνθους. ΕπιπÏοσθÎτως κατÎφυγαν στα βουνά ώστε να μην υποταχθοÏν στον κατακτητή και να τον πολεμοÏν από εκεί. Έτσι οι ΤοÏÏκοι τους Ï€ÏοσÎδωσαν την ονομασία ΚαÏακατσάν, δηλαδή «μαÏÏος φυγάς». Οι ίδιοι οι ΣαÏακατσάνοι άÏχισαν να χÏησιμοποιοÏν αυτό το όνομα μετά το 1812, το οποίο είναι σχετικά νÎο, Ï€ÏοσδιοÏίζοντας Îναν λαό που Ï€ÏοϋπήÏχε του ονόματος.
Έλκει τις Ïίζες της από τα ομηÏικά χÏόνια που ο ΌμηÏος μνημονεÏει τα χαÏακτηÏιστικά ÏπαÏξης μιας Ï„Îτοιας φυλής βοσκών. ΕπιπλÎον λÎξεις ομηÏικÎÏ‚ όπως «λάÏωσαν» και «σκάÏισαν» μνημονεÏονται και από τον ΌμηÏο.
Κοιτίδα
Κοιτίδα των ΣαÏακατσάνων θεωÏείται ως επί το πλείστον ο οÏεινός όγκος της Πίνδου, όπου κατοίκησαν μετά το 1400 και την κατάληψη του ÎµÎ»Î»Î±Î´Î¹ÎºÎ¿Ï Ï‡ÏŽÏου από τους ΟθωμανοÏÏ‚ ΤοÏÏκους.
Καταγωγή
Οι ΣαÏακατσάνοι κατάγονται από το αÏχαίο ελληνικό - δωÏικό φÏλο και αποτελοÏν τον αÏχαιότεÏο λαό της ΕυÏώπης. Τη δωÏική τους καταγωγή Ï€Ïοδίδουν τα γεωμετÏικά σχÎδια της κεÏαμικής των ΔωÏιÎων που διασώζονται μÎχÏι σήμεÏα στα σχÎδια που κοσμοÏν τις παÏαδοσιακÎÏ‚ σαÏακατσάνικες ενδυμασίες.
ΓεωγÏαφικοί Πληθυσμοί
Οι ΣαÏακατσάνοι, είχαν και Îχουν εντυπωσιακή ομοιογÎνεια, στη γλώσσα, στα ήθη, τα Îθιμα και τον Ï„Ïόπο ζωής. ΔιακÏινόταν σε Ï„ÎσσεÏις κÏÏιες ομάδες Ï€Î»Î·Î¸Ï…ÏƒÎ¼Î¿Ï ÏƒÎµ συνάÏτηση με τη γεωγÏαφική τους θÎση.
Κοινωνία
Îομαδικός βίος
Οι ΣαÏακατσάνοι, νομάδες εκ φÏσεως, μετακινοÏνταν συνεχώς Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Î²Î¿Ï…Î½ÏŽÎ½ και πεδιάδων.
Τσελιγκάτο
Η βάση της οÏγάνωσης της κοινωνικής ζωής των ΣαÏακατσάνων ήταν τα τσελιγκάτα, μικÏÎÏ‚ κοινωνίες αποτελοÏμενες από 20-50 οικογÎνειες. Η συγγÎνεια ήταν ο ακÏογωνιαίος λίθος, υπαγοÏεÏοντας την αλληλεγγÏη Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Î¿Ï…Ï‚.
Εκπαίδευση
Η εκπαίδευση των ΣαÏακατσάνων πεÏιελάμβανε τη μετάδοση γνώσεων από τους μεγαλÏτεÏους στους μικÏότεÏους μÎσα από την καθημεÏινή επαφή στη δουλειά και στο σπίτι.
ΘÏησκεία
Οι ΣαÏακατσάνοι αναφοÏικά με το θÏήσκευμα είναι ΧÏιστιανοί ΟÏθόδοξοι.
ΧαÏακτήÏας
Οι ΣαÏακατσάνοι φημίζονται για τον ανυπότακτο χαÏακτήÏα τους. Ήταν ψÏχÏαιμοι και αγÎÏωχοι πολεμιστÎÏ‚, χαÏακτηÏιστικά που απÎκτησαν τόσο από τον σκληÏÏŒ νομαδικό βίο όσο και από την διαβίωσή τους υπό αντίξοες συνθήκες στα βουνά. Έπαιξαν σημαντικό Ïόλο στην Ελληνική Επανάσταση του 1821 βγάζοντας σπουδαίους κλÎφτες και αÏματολοÏÏ‚, με πιο φημισμÎνο τον κλÎφτη Κατσαντώνη.
Â
Οι ΣαÏακατσάνοι της ΠεντÎλης
Η εμφάνιση των ΣαÏακατσάνων στο Πεντελικό γίνεται το 17ο αιώνα όταν η Ι.Μ.ΠεντÎλης αποκτά πεÏιοÏισμÎνη ιδιοκτησία από το Σουλτάνο και θα μποÏοÏσε να αναπτÏξει γιδοπÏόβατα στα βοσκοτόπια του ΠεντελικοÏ.
Οι Ï€Ïώτες σαÏακατσάνικες νομάδες στην ΠεντÎλη αναπτÏχθηκαν γÏÏω από το εξωκκλήσι της Αγ.ΤÏιάδος στη σημεÏινή πλατεία της Δ.Κ.ΠεντÎλης και κάθε φαμίλια διεσπάÏη με τα γιδοπÏόβατα στη ΒαÏυμπόμπη, στη Ροδόπολη, στη Σταμάτα, στη σημεÏινή Ανατολή Î.ΜάκÏης και στη Ραφήνα και Î±Î»Î»Î¿Ï Î¼Îµ κÎντÏο τους πάντα την ΠεντÎλη, όπου είχαν τα γιδοπÏόβατα τα πεÏισσότεÏα σινάφια.
Στην ΠεντÎλη οι φαμίλιες των ΣαÏακατσαναίων ανÎπτυξαν τις στάνες τους στις πεÏιοχÎÏ‚ ΓκοÏτσÎζα, ΜπουÏμπάχτι και ÎÏ„Î±Î¿Ï Î ÎµÎ½Ï„Îλης κυÏίως, όπου τα σινάφια των ΣτεÏγαίων, Καψαλαίων, ΚαπÏαλαίων, ΜπισμπιÏουλαίων, ΓεωÏγαλαίων, ΤσιÏκαίων, Σκουφαίων, Μαγγιναίων, Κλεφτακαίων και Îαναίων, ΜακÏαίων, Κακαβουλαίων, Μαγγαναίων, Μεγαγιανναίων κ.α. αÏχικά αναπτÏχθηκαν.
ΎστεÏα από την Επανάσταση του ’21 στην οποία οι ΣαÏακατσάνοι της Αττικής Îλαβαν μÎÏος με αÏκετοÏÏ‚ ήÏωÎÏ‚ τους, η ανατολή του 19ου αιώνα βÏίσκει τους ΣαÏακατσάνους της ΠεντÎλης να διακινοÏνται στο Πεντελικό το καλοκαίÏι και ειδικότεÏα στις πλαγιÎÏ‚ Πλατανάκια, ΒοÏβός, Βαγιάτι, ΚαÏυδιά κυÏίως και το χειμώνα να κατεβαίνουν στο ΓεÏοτσακοÏλι (σημεÏινή Αγ. ΜαÏίνα) και στην Ανατολή Î.ΜάκÏης.
Τα σινάφια της ÎÏ„Î±Î¿Ï Î ÎµÎ½Ï„Îλης παÏÎμεναν χειμώνα – καλοκαίÏι στη ÎÏ„Î±Î¿Ï Î¼Îµ τα γιδοπÏόβατα το καλοκαίÏι στη Λεκάνη των Καλισσίων.
ΣαÏακατσαναίικα σινάφια τα νεότεÏα χÏόνια από τον 19ο αιώνα δÏαστηÏιοποιήθηκαν στη ΒάÏη οι Γουλαίοι, ΜακÏοδημητÏαίοι κ.α. στα ΛεγÏαινά στη ΒαÏυμπόμπη οι Σφαιτσαίοι, στα Μελίσσια οι Μαγγιναίοι στη Ροδόπολη και στη Σταμάτα Κλεφτακαίοι Γουλαίοι κ.α.
Τα σαÏακατσαναίικα σινάφια στην Αττική από τις αÏχÎÏ‚ του 19ου αιώνα άÏχισαν να μετατÏÎπουν την άτυπη λειτουÏγία τους ως εμπόÏων κÏÎατος και γαλακτοκομικών Ï€Ïοϊόντων που παÏήγαγαν. Έτσι δεκάδες ταβÎÏνες λειτοÏÏγησαν και πολλÎÏ‚ λειτουÏγοÏν ακόμα στην ΠεντÎλη, στη Ροδόπολη, στα Μελίσσια, στη ΒάÏη, στη Ραφήνα κ.α. όπως και πολλά καταστήματα γαλακτοκομικών Ï€Ïοϊόντων, τα οποία αÏχικά λειτοÏÏγησαν διακινώντας την παÏαγωγή τους.
ΠαÏάλληλα οι ΣαÏακατσάνικες φαμίλιες ασχολήθηκαν Îντονα με την αμπελοκαλλιÎÏγεια και την παÏαγωγή κÏÎ±ÏƒÎ¹Î¿Ï ÏƒÎµ όλο το εÏÏος της Αττικής γης σχεδόν και ειδικότεÏα στη Ραφήνα, στη Î.ΜάκÏη, στο ΚοÏωπί, στο ΜαÏκόπουλο και στα Μεσόγεια γενικά.
Ο αÏγαλειός αποτÎλεσε για την σαÏακατσάνικη οικογÎνεια αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουÏγίας της, όπου το μαλλί μετατÏεπόταν σε κάπα, σε τσόλι, σε ζεστή κουβÎÏτα για το χειμώνα.
Η γκλίτσα επίσης η οποία αποτελοÏσε εÏγαλείο για την σαÏακατσάνικη λειτουÏγία άÏχισε σιγά σιγά να εξωÏαÎζεται, να σκαλίζεται και να εμποÏεÏεται.
Η σαÏακατσάνικη στολή της ΣαÏακατσάνας και η φουστανÎλα του ΣαÏακατσάνου όπως επίσης και ειδικά υφαντά εισήλθαν στο σεντοÏκι αν δεν εμποÏεÏτηκαν, για να αξιοποιοÏνται μόνο στις εθνικÎÏ‚ εοÏÏ„ÎÏ‚.
Το κλαÏίνο, η φλογÎÏα και το τσάμικο αποτελοÏν για την σαÏακατσάνικη φυλή τα κυÏίαÏχα ÏŒÏγανα και το χοÏÏŒ αντίστοιχα, σÏμβολα της διασκÎδασής τους.
Η άνθιση των λατόμων της ΠεντÎλης τη δεκαετία του ’50 και του ’60 με καλά μεÏοκάματα για τους εÏγαζόμενους, αποÏÏόφησε Ï€Î¿Î»Ï Î¼ÎµÎ³Î¬Î»Î¿ σαÏακατσάνικο ανθÏώπινο δυναμικό, το οποίο εÏγάστηκε στην εξόÏυξη και τη λάξευση των μαÏμάÏων, παίÏνοντας την Ï„Îχνη από τους Κυκλαδίτες κυÏίως μαστόÏους, που ήÏθαν στην ΠεντÎλη για εÏγασία τις δεκαετίες αυτÎÏ‚ και τελικά διÎμειναν στην ΠεντÎλη.
Η χλωÏίδα και η πανίδα του Î ÎµÎ½Ï„ÎµÎ»Î¹ÎºÎ¿Ï Î’Î¿Ï…Î½Î¿Ï Î´Î¹Î±Ï„Î·Ïήθηκε ζωντανή όλα αυτά τα χÏόνια που οι ΣαÏακατσάνοι βόσκαγαν τα γιδοπÏόβατά τους στο Πεντελικό. Δυστυχώς ο πολιτισμός με τη μοÏφή των οικοπεδικών – οικοδομικών συνεταιÏισμών και η Îντονη στÏοφή του Αθηναίου στην εξοχή αÏχικά και αÏγότεÏα στη μόνιμη κατοικία στο Πεντελικό το κατÎκαψε, το κατÎστÏεψε και τελικά το απαξίωσε.
Οι σαÏακατσαναίικες φαμίλιες Îχοντας Îντονη νομαδική διαβίωση και θεωÏώντας ότι δεν ήταν σωστό οι ΣαÏακατσαναίοι να παντÏεÏονται εκτός της φυλής, διατήÏησαν τις φαμίλιες τους ενωμÎνες για πολλά χÏόνια, Îστω και αν σε πολλÎÏ‚ πεÏιπτώσεις παÏευÏίσκονταν και φαινόμενα αιμομιξίας.
Από τον 19ο αιώνα άÏχισε στην Αττική ο εκφυλισμός της φυλής των ΣαÏακατσάνων, Î±Ï†Î¿Ï Î¿Î¹ γάμοι που γίνονταν με σαÏακατσάνες γυναίκες ή άντÏες γίνονταν και εκτός της φυλής, κυÏίως και αÏχικά οι γάμοι αυτοί Îγιναν με τους ΑÏβανίτες, που εν πολλοίς κατοικοÏσαν στα χωÏιά του κάμπου της Αττικής, στο ΚοÏωπί, στα Σπάτα, στο ΜαÏκόπουλο. ΣήμεÏα ο ΣÏλλογος ΣαÏακατσάνων του ΠεντελικοÏ, του οποίου Îχω την τιμή να είμαι Î ÏόεδÏος από ιδÏÏσεως, Ï€Ïοσπαθεί με μία εκδήλωση κάθε χÏόνο την Ï€Ïώτη ΚυÏιακή του Ιουνίου να αναβιώνει με σαÏακατσαναίικη ημεÏίδα και γλÎντι τα ήθη και τα Îθιμα των ΣαÏακατσάνων της Αττικής. Δίνοντας δε και την ευκαιÏία στα σινάφια που είναι διασκοÏπισμÎνα σε όλη την Αττική, να συγκεντÏώνονται και να ανταλλάσσουν αναμνήσεις και εμπειÏίες.
Ελάχιστα πλÎον κοπάδια ΣαÏακατσάνων Îχουν μείνει στην ΠεντÎλη: Ένα (1) στη ÎÏ„Î±Î¿Ï Î ÎµÎ½Ï„Îλης με γιδοπÏόβατα, Îνα (1) στο ΓεÏοτσακοÏλι (Αγ. ΜαÏίνα Î.ΜάκÏης) Îνα με δÏο (1-2) στη Ροδόπολη και στη Σταμάτα, πολλÎÏ‚ όμως σαÏακατσαναίικες φαμίλιες που σ’ αυτÎÏ‚ ζουν οι μακÏόβιοι κατά κανόνα ΣαÏακατσάνοι διατηÏοÏν τα «μανάÏια» τους στις αυλÎÏ‚ τους.
Από τα ήθη και τα Îθιμα των ΣαÏακατσάνων μποÏεί κάποιος να επισημάνει:
Τις διαδικασίες αÏμÎγματος των γιδοπÏοβάτων στις στÏοÏγκες τους.
Το ξεχώÏισμα των κοπαδιών σε στÎÏφα και σε γαλάÏια.
Το κÏÏιο μÎσο μεταφοÏάς που για το ΣαÏακατσάνο ήταν το άλογο, το μουλάÏι και το γαιδαÏομοÏλαÏο και βασικός φίλος του τα τσοπανόσκυλα. Με τα ιπποειδή οι ΣαÏακατσαναίοι μετακινοÏσαν τα γάλατα και τα παÏÎδιδαν στους γαλατάδες καθημεÏινά, τις Ï„ÏοφÎÏ‚ Ï€Ïος τις κοÏίτες για να τα ταÎσουν.
Το φÏιτζάτο, όπου η οικογÎνεια ÎβÏισκε τον απόισκιο για να ξεκουÏαστεί και να συζητήσει.
Τα τζάÏκο όπου μάζευαν τα νεογÎννητα κατσίκια για να αποχωÏήσει το κοπάδι για βοσκή.
Το στάλο.
Το γεÏμα των τσοπαναÏαίων.
Τη διαδικασία της διαπÏαγμάτευσης για το χάλεμα της νÏφης και τον καθοÏισμό της Ï€Ïοίκας.
Τον σαÏακατσαναίικο γάμο.
Το σκάÏο
Το σφάξιμο των κατσικιών.
Το κοÏÏεμα των αÏνιών.
Τους σαÏακατσαναίικους καυγάδες ανάμεσα στις φαμίλιες
Η σκληÏή αυτή διαδικασία ζωής διαμόÏφωνε Îνα χαÏακτήÏα σκληÏÏŒ και Î±ÏˆÏ Î¼Îµ απολυτότητες στη σκÎψη, στη λειτουÏγικότητα και στα συναισθήματα, όπως και τη μοναχικότητα και την απομόνωση των ατόμων και των σαÏακατσαναίικων κοινωνιών.
ΕπιπÏοσθÎτως η υστεÏημÎνη και με πειθαÏχημÎνους κανόνες ζωή των νÎων ΣαÏακατσάνων μÎσα στη φαμίλια, δημιουÏγοÏσε μεγάλα εÏωτικά πάθη, με απÏόβλεπτες για τις φαμίλιες συνÎπιες τις πεÏισσότεÏες φοÏÎÏ‚.
ΚυÏίες και κÏÏιοι
για την Αττική η ΣαÏακατσάνικη φυλή Îχει τις Ïίζες της σε βάθος πολλών χιλιετηÏίδων Ï€.Χ.
Άλλωστε αυτό μαÏτυÏοÏν και τα παλαιοντολογικά ευÏήματα της Λεκάνης των Καλισσίων που πιθανολογοÏνται από την 4η χιλιετηÏίδα Ï€.Χ.
Η φυλή μας, η φυλή αυτή υποδÎχτηκε στην Αττική τα φÏλλα των Ποντίων και των ΜικÏασιατών που ήÏθαν στην Ελλάδα οÏγανωμÎνα από τα παÏάλια της Μ.Ασίας και τον Πόντο μετά τη ΜικÏασιατική ΚαταστÏοφή και αποτελοÏν σήμεÏα ζωντανό κομμάτι των κοινωνιών μας, όπως επίσης και τους ΑÏβανίτες που ήÏθαν στον Αττικό κάμπο από τη Δυτική Ελλάδα. ΣήμεÏα η λειτουÏγία των πεÏιοχών μας, της πεÏιοχής της ΠεντÎλης και ευÏÏτεÏα, Îχει Ïιζικά αλλάξει και η πεÏιοχή μας μετατÏάπηκε από λόγγο και βοσκοτόπια σε πεÏιοχή βίλας Ï€Ïώτης κατοικίας.
Θα Ï€ÏÎπει όλοι μας να Ï€ÏοσÎξουμε, κυÏίως όμως όσοι διοικοÏμε τις πεÏιοχÎÏ‚ αυτÎÏ‚, αν δεν μποÏοÏμε να τις γυÏίσουμε στο σαÏακατσαναίικο πεÏιβάλλον του χθες, που οι αυτόχθονες σαÏακατσάνοι Έλληνες κÏάτησαν, τουλάχιστον να μην τις καταστÏÎψουμε παÏαπÎÏα.
Σινάφια, κυÏίες και κÏÏιοι,
Σας ευχαÏιστώ για την ευκαιÏία που μου δώσατε να ακουστεί δημόσια ο λόγος της σαÏακατσαναίικης αυτόχθονης φυλής στην Αττική.
Â
Ο Î ÏόεδÏος ΣαÏακατσάνων ΠεντελικοÏ
ΔημήτÏης ΣτεÏγίου – Καψάλης
ΔήμαÏχος ΠεντÎλης
Â
Â
Μείνετε σε επαφή μαζί μας:
Κάντε like κι ακολουθήστε τη σελίδα μας στο Facebook
Στο Twitter: