Οι …ΟΠΕΚΕΠΕ της πληρωμένης επικοινωνίας Ημερομηνία:
3/11/2025, 11:32 - Εμφανίσεις: 1
Ένα από τα σοβαρά δείγματα στην απόλυτη διαφθορά, αδιαφάνεια και ρουσφετιών της κρατικής εξουσίας είναι οι αφανείς τροποποιήσεις στη διανομή των κονδυλίων της κρατικής διαφήμισης. Πέρα από την τεράστια αύξηση αυτής της δαπάνης, τουλάχιστον κατά 300% στη διακυβέρνηση Μητσοτάκη, καθιερώθηκαν νέοι τρόποι τόσο στη χρηματοδότηση όσο και στον καταμερισμό σε διαφημιστική αγορά και αγορά ΜΜΕ. Την αλλαγή συμπληρώνουν τα “μυστικά κονδύλια” της επικοινωνίας, χρηματοδοτήσεις συγκεκριμένων εταιρειών με δημόσιες συμβάσεις, οι οποίες αναλαμβάνουν να χρηματοδοτούν διάφορες “ομάδες αλήθειας”. Ο στόχος τους δεν είναι ο ευθύς “χρηματισμός” Μέσων προς εξασφάλιση ασυλίας και χειραγώγησης, αλλά η εξάλειψη των “επικίνδυνων” στην εξουσία προσώπων, που έχουν επιρροή στην κοινωνία.
Για το 2025, αν και δεν πρόκειται να δοθούν δημόσια τα στοιχεία, τα επικοινωνιακά κονδύλια κάθε είδους για όλους τους φορείς συν οι φανερές επιδοτήσεις-ενισχύσεις στα ΜΜΕ, φέρεται να φθάνουν τα 400 εκατ. ευρώ. Η επόμενη χρονιά, όπως όλα δείχνουν, δεν θα περιλαμβάνει το πουγγί ενισχύσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οποίο είχε ανοίξει την περίοδο Covid-19.
Το καθεστώς όμως στη διανομή και λειτουργία της κρατικής διαφήμισης ήδη άλλαξε.
Η πρώτη και σημαντική διαφορά είναι ότι η λεγόμενη “επικοινωνιακή πολιτική” χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η ίδια η Ε.Ε δίνει το πράσινο φώς να χρησιμοποιούνται κονδύλια για την υποτιθέμενη “ανάπτυξη” μέσω διαφόρων προγραμμάτων, για τη διαφήμισή τους. Έμμεσα νομιμοποιεί το καθεστώς “χρηματισμού” στα Μέσα ενημέρωσης, παρά τις απαιτήσεις περί διαφάνειας στο μοίρασμα.
Μία δεύτερη αλλαγή είναι η κατάτμηση των επικοινωνιακών προγραμμάτων σε κάθε ξεχωριστό φορέα του εκάστοτε υπουργείου, Περιφέρειας ή Δήμου. Ακόμη και ο κατακερματισμός των συνολικών ποσών ανά διεύθυνση. Με αυτό τον τρόπο είναι σχεδόν αδύνατος ο έλεγχος διαφάνειας στο που και πως κατευθύνονται τα κονδύλια.
Μια τρίτη επίσης σημαντική αλλαγή είναι η πληρωμένη προώηση “ενημερωτικής διαφημιστικής ύλης”. Τα γνωστά μας non paper που αναλάμβαναν τα ελεγχόμενα media να παρουσιάσουν ως δημοσιογραφικά ρεπορτάζ, πλέον πληρώνονται ως “δημιουργία κειμένων” για τη δημοσίευσή τους σε εφημερίδες και διαδικτυακές ιστοσελίδες.
Δύο σημαντικές ειδήσεις από το διαφημιστικό χώρο, συν μια από το κυβερνητικό μέτωπο πιστοποιούν τους νέους τρόπους διαπλοκής και χειραγώγησης θεσμών, προσώπων, αλλά και συνδικαλιστικών φορέων. Το υπουργείο Τουρισμού δίνει 15 εκατ. ευρώ για μια 9μηνη σύμβαση για τη διαφήμιση του τουρισμού και του “Rebranding της Ελλάδας”. Το έργο όμως θα υλοποιήσει το Τεχνικό Επιμελητήριο το οποίο ανέλαβε την προκήρυξη του διαγωνισμού. Το πως θα πληρώσει το υπουργείο Τουρισμού το ΤΕΕ ερευνάται…
Το υπουργείο Κλιματικής κρίσης ματαίωσε τον διαγωνισμό για την επικοινωνιακή προβολή των δράσεων του ύψους 26,8 εκατ. ευρώ. Αξίζει επισήμανσης ότι το εν λόγω πρόγραμμα είχε αποφασισθεί επί υπουργίας Β. Κικίλια και καταργήθηκε από τον Γιάννη Κεφαλογιάννη. Στο μεταξύ στις τακτικές επιχορηγήσεις του υπουργείου Προεδρίας εντοπίζεται χρηματοδότηση ύψους 20.000 ευρώ για τις εκδόσεις του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ! Κρατική χρηματοδότηση θα λάβει επίσης το Παρατηρητήριο κατά των αγωγών Slapps της συνδικαλιστικής Ομοσπονδίας ΠΟΕΣΥ.
Το Μαξίμου πριν λίγες μέρες ενέκρινε την απευθείας χρηματοδότηση των εφημερίδων πανελλήνιας και περιφερειακής εμβέλειας με ελάχιστο ποσό 50.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 20.000 για τις ημερήσιες εκδόσεις. Εκδοτικές επιχειρήσεις που έχουν έντυπα με τον ίδιο τίτλο για τουλάχιστον δεκαπέντε έτη κατά το έτος 2025 λαμβάνουν επίσης συν 30.000 ευρώ. Ο δε νέος γενικός γραμματέας ενημέρωσης Δημήτρης Κιρμικίρογλου υπόσχεται στα ΜΜΕ της περιφέρειας περαιτέρω ενισχύσεις και χρηματοδοτήσεις, κάνοντας λόγο για νέους ευρωπαϊκούς πόρους.
Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ, δημοσιεύθηκε στο φύλλο 25-26 Οκτώβρη