Στην τηλεφωνική γραμμή της ελληνικής αστυνομίας ακούγεται ένα σβησμένο «Χάνομαι».
Μια ακόμα γυναίκα έχει χάσει μόλις τη ζωή της από τον πρώην ερωτικό της σύντροφο στα σκαλιά του αστυνομικού τμήματος των Αγίων Αναργύρων.
Είναι μόλις 1η Απριλίου και η Ελληνική κοινωνία μετράει ήδη 5 γυναικοκτονίες από την αρχή της χρονιάς.
Είναι 2024 και ακόμα προσπαθούμε να κατανοήσουμε, να αποκωδικοποιήσουμε και να κατοχυρώσουμε τον όρο γυναικοκτονία, όρο που είναι ηθική μας υποχρέωση να υιοθετήσουμε τόσο νομικά, όσο και κοινωνικά.
Τι σημαίνει όμως γυναικοκτονία και γιατί η κατοχύρωση του όρου έχει σημασία: Ο όρος γυναικοκτονία έχει καθιερωθεί επιστημονικά και οριστεί από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα των Φύλων και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων «τη δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα άσκησης βίας από ερωτικό σύντροφο, τον βασανισμό και τη δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού, τη δολοφονία γυναικών και κοριτσιών ως «εγκλήματα για λόγους τιμής» και λοιπές μορφές δολοφονίας».
Ο ορός “femicide” χρησιμοποιήθηκε ήδη από το 1801 από τον John Corry («A Satirical View of London at the Commencement of the Nineteenth Century»), για να περιγράψει τη δολοφονία μιας γυναίκας.
Το 1976 η ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών και ακαδημαϊκός Diana Rusell αναφέρεται στην έννοια της γυναικοκτονίας ως εγκληματολογικό φαινόμενο που έχει σαν αποτέλεσμα τη δολοφονία μιας γυναίκας από έναν άντρα με κίνητρα το φύλο, το αίσθημα μίσους ή κτητικότητας απέναντι στη γυναίκα.
Στην εναρκτήρια ομιλία της στο συνέδριο των Ηνωμένων Εθνών για τις γυναικοκτονίες το 2012, η Rusell παρουσιάζει τον ορισμός ως: η δολοφονία γυναικών από άνδρες απλώς και μόνο επειδή είναι γυναίκες.
Είναι σαφές ότι η έννοια έχει σαν βάση της έμφυλα κίνητρα, δηλαδή στοχευμένη βία κατά των γυναικών που καθιστά απαραίτητη την διάκρισή της από την κοινή σε όλους ανθρωποκτονία του άρθρου 299 ΠΚ (Όποιος από πρόθεση σκότωσε άλλον).
Στην ανθρωποκτονία του 299 ΠΚ δεν υπάρχει κανένας διαχωρισμός ή κατ...